O škole Felix
Súkromná základná škola Felix vznikla v roku 2012. Základným motívom pre založenie bolo poskytnúť rodičom modernú cestu výchovy a vzdelávania dobrých, múdrych a šťastných detí. Absolvent našej školy vie tvorivo pristupovať k novým situáciám. Dokáže analyzovať informácie, hodnotiť možnosti a aplikovať vedomosti zo školy v bežnom každodennom živote.
Náš cieľ
Absolvent školy má rozvinuté svoje intelektové schopnosti, vie porozumieť a tvorivo pristupovať k novým situáciám. Takíto žiaci dokážu porozumieť situáciám, analyzovať informácie, hodnotiť možnosti, aplikovať vedomosti a zapamätať si nové skúsenosti, ktoré zovšeobecňujú na vlastné poznatky.
Metódy a formy práce so žiakmi
Metódy učenia
Podporujeme tvorivý prístup učiteľov, umožňujeme používanie inovatívnych či zážitkových metód, ktoré nie sú v rozpore s pedagogickými princípmi školy. Využívame metódy, ktoré sú založené na akceptovaní individuálneho vývoja každého žiaka a na konštruktivistickom prístupe k vzdelávaniu. Patria medzi ne: Hejného metóda, Civilizácia, ExpEdícia – skús, skúmaj, spoznaj, Informatika s Emilom, SFUMATO či Comenia script.
Učenie sa v súvislostiach
Pristupujeme k vzdelávaniu s pohľadom na reálny svet. Využívame k tomu vyučovanie v exteriéroch, integrované tematické vyučovanie, vysoko efektívne učenie, dvojvrstvové vzdelávanie a skupinovú prácu. Pre prepojenie učiva a skúseností žiakov s prírodou a pre rozvoj zručností organizujeme učenie v realite mesta, školy v prírode, lyžiarske výcviky, kurzy plávania, korčuliarske kurzy, školské výlety či iné aktivity.
Samostatné učenie sa
Žiaci sa neučia len to, čo im predkladajú učitelia. Preto škola podporuje „neriadený“ pohyb detí, ich komunitné skúsenosti (medziročníkové hodiny), samostatné čítanie a snaží sa, aby priestor školy takéto aktivity umožňoval.
Účasť na súťažiach
Žiakom, ktorí chcú svoje schopnosti porovnávať s inými, umožňujeme aj vzájomné súťaženie. Preto podporujeme ich účasť v rôznych umeleckých, športových či vedomostných súťažiach.
l
Pedagogické princípy
- Učíme pre život
- Deti sa učia uplatňovať svoje vedomosti v reálnom živote. Ukazujeme im cesty, aby si sami mohli vybrať, kam budú smerovať.
- Dieťa centrom vzdelávania
- Pracujeme s dieťaťom, nie s učivom alebo predmetmi. Učiteľova túžba vzdelať nesmie prevýšiť túžbu vychovať.
- Prirodzená túžba po poznatkoch
- Deti sú prirodzene zvedavé. Podporme ich túžbu po poznatkoch.
- Bezpečné a podnetné prostredie
- Deti trávia v škole veľkú časť svojho života. Naša škola prináša bezpečné prostredie, v ktorom sa rozvíja ich inteligencia, tvorivosť a hravosť.
- Dieťa ako partner
- Dieťa je plnohodnotný partner pre učiteľov aj ostatných zamestnancov školy.
- Pozitívny prístup
- Iba spokojné dieťa, ktoré má rado samé seba, a prijíma sa so svojimi silnými aj slabými stránkami, môže byť v živote úspešné.
- Sloboda vo vzdelávaní
- Podporujeme slobodu výberu, rešpekt k individuálnym potrebám a formám získavania poznatkov, snažíme sa o čo najmenej direktívne fungovanie.
- Podpora rastu
- Podporujeme deti, aby nás prekonali. Umožňujeme deťom rast, rozvoj ich daností a rozširovanie obzorov.
- Učiteľ ako sprievodca
- Čo dokáže urobiť dieťa, nesmie robiť učiteľ. Učiteľ je organizátorom vyučovania, vytvára podmienky pre činnosť detí.
- Formovanie osobnosti
- Deti sa učia vyjadrovať svoj názor a vypočuť si názor iných. Učia sa argumentovať, diskutovať, chápať druhých a viesť dialóg.
- Individuálny prístup
- Pre hlbší individuálny rozvoj žiakov máme v škole školského psychológa a špeciálneho pedagóga.
- Rodič ako partner
- Záleží nám na jeho názore. Rodič pozná svoje dieťa najlepšie a iba spoločná práca rodiča a učiteľa môže viesť k dobrým výsledkom.
l
Hodnotenie
Formatívne hodnotenie: Hodnotíme žiaka tak, aby mu hodnotiace informácie umožňovali zlepšiť jeho poznatky, schopnosti, zručnosti či správanie (formatívne hodnotenie). Základom je slovné hodnotenie, u ktorého sa učiteľ uistí, že mu žiak rozumie.
Známky: Pomocnou formou hodnotenia je prideľovanie známok či bodov, ktoré žiakovi naznačujú nakoľko plní všeobecné očakávania štátneho vzdelávacieho programu.
Vysvedčenie: Okrem vysvedčenia dostane každý žiak dvakrát do roka aj písomné slovné hodnotenie.
Sebahodnotenie: Dôležitým cieľom hodnotenia je naučiť každého žiaka sebareflexii a schopnosti vlastného sebahodnotenia. U starších žiakov využívame aj individuálne stretnutia na umožnenie spätnej väzby žiaka o jeho subjektívnom vnímaní a prežívaní v škole.
Konzultácie s rodičmi: Konzultačné hodiny sú formou informovania rodičov o hodnotení žiaka. Škola ich organizuje minimálne 2x ročne. Na druhom stupni sa konzultačné hodiny konajú v trojici žiak, učiteľ, rodič. Rodič má možnosť kedykoľvek požiadať o individuálnu konzultáciu aj okrem organizovaných konzultačných hodín.
Komunita
Škola považuje rodičov za svoju súčasť, a preto organizuje akcie, ktoré podporujú komunitný život školy. Cieľom týchto akcií je získanie dôvery rodičov vo vzťahu k princípom a metódam školy.
Škola organizuje pre rodiny prvákov Adaptačné víkendovky, ktorých program je zabezpečený tak, aby bol priestor najmä na ukážky princípov a metód školy a na zoznámenie sa rodín, učiteľov a detí.
Rodičia ako súčasť školy. Organizujeme akcie, ktoré podporujú vytvorenie komunitného života školy. Ich cieľom je získanie si dôvery rodičov vo vzťahu k princípom a metódam školy, spolupráca a podpora rozvoja ich dieťaťa. Pre rodiny prvákov organizujeme Adaptačné víkendovky. Oboznámia sa s princípmi a metódami školy a zároveň sa rodiny, učitelia a deti navzájom lepšie spoznajú.
Rodičia na vyučovaní: Učitelia vytvárajú pre rodičov možnosť zúčastniť sa na niektorej vyučovacej hodine, organizujeme aj Dni otvorených dverí.
Vzdelávanie rodičov: Organizujeme Felix akadémiu, ako vzdelávací priestor, kde sa rodičia môžu zoznámiť s našimi princípmi a metódami.
Ďalšie aktivity: Rodičia majú možnosť zúčastňovať sa aj na iných akciách školy (napr. sobotňajšie výlety, šarkaniády, predvianočné tvorivé dielne, školský ples a pod., …).
Všetci zamestnanci ako súčasť komunity: Pre podporu komunity zamestnancov školy sú organizované príležitostné večere, obedy, spoločné podujatia, víkendovky, hromadné účasti na konferenciách či návštevy iných škôl.
Osobné vzťahy: Riaditeľ a najmä učitelia si budujú osobné vzťahy s každým žiakom a rodičom – dennodennou bežnou konverzáciou, častou prítomnosť vo vestibule v časoch príchodu a odchodu žiakov, vítaním rodičov prváčikov pri vstupe do školy, vyprevádzaním žiakov po vyučovaní, účasťou na akciách pre rodiny a pod.
Rada rodičov: Spolupracujeme s rodičmi aj oficiálnym spôsobom cez Radu rodičov a všetkých podporujeme v otvorenej komunikácii aj s členmi vedenia školy. Vítame akúkoľvek spätnú väzbu od rodičov či priamo od žiakov.
Financovanie
Príspevok na školu: Rodičia platia príspevok na školu a príspevok na klub. V týchto príspevkoch sú zahrnuté všetky potreby na zabezpečenie výchovnovzdelávacieho procesu: pomôcky, učebnice, učebné materiály, pracovné listy, zošity, potreby na výtvarnú výchovu, písacie potreby, vyučovanie v exteriéroch, výlety, exkurzie a súťaže.
Nad rámec príspevku: V príspevku na školu nie sú zahrnuté : obedy, desiaty, strava, pobytové akcie (adaptačná víkendovka, škola v prírode, lyžiarsky, výlety mimo BA či iné akcie, ktoré nie sú súčasťou bežného vyučovacieho dňa), kurzy plávania, kurzy korčuľovania, lyžiarske výcviky a krúžky. Bez súhlasu zriaďovateľa nie je škola, jej riaditeľ, učiteľ či iný zamestnanec školy oprávnený zbierať od rodičov žiadne poplatky navyše.
Spôsob platby: Všetky úhrady realizujú rodičia bezhotovostne.
Úhrada škôd: Škody úmyselne spôsobené žiakom, hradí rodič žiaka. Napr. ak žiak stratí alebo zničí pridelenú učebnicu alebo pomôcku, tak si ju zadováži na náklady svojich rodičov.
Práva v škole
Aby sme sa v škole Felix cítili šťastní, máme práva, ktoré nikto nesmie porušovať.
1. Mám právo na priateľstvo, ohľaduplnosť, prijatie v kolektíve, právo zapojiť sa do aktivít.
2. Mám právo na bezpečie, nesmie sa mi slovne ani fyzicky ubližovať.
3. Mám právo na pomoc, keď si s niečím neviem dať rady.
4. Mám právo na slušné správanie, zdvorilosť, rozprávanie bez nadávok.
5. Mám právo na rešpekt k mojím názorom a potrebám.
6. Mám právo na nerušenú prácu, ticho, osobný priestor a čas, aby som mohol pracovať najlepšie, ako viem.
7. Mám právo na čisté prostredie, upratané a nezničené pomôcky a hračky.
8. Mojou povinnosťou je správať sa tak, aby som práva ostatných neporušoval.
Tieto práva majú všetci žiaci, učitelia aj ďalší ľudia, ktorí patria do školy Felix.